DELA

Masuriska kanalen ligger i ett bedårande landskap med djupa skogar och tusen sjöar. Mitt i detta står gigantiska slussar på land, torrlagda handgrävda kanaler och annat märkligt. Nu ska vi titta på resterna efter Masuriska kanalen.

Masuriska kanalen-3

Kanalen har faktiskt funnits länge. Redan 1764-1776 byggdes en farled som förband floden Łyna (idag Ryssland) och sjön Mamry (idag Polen).

Masurischer Kanal Verlauf 001

På grund av sjöfartens utveckling mot större fartyg fick man med jämna mellanrum modernisera och bredda kanalen.

Innan första världskriget bröt ut tillhörde detta område Tyskland och hette Ostpreussen. Det var en viktig del av Tyskland och huvudstaden hette Königsberg. Königsberg var då en av Östersjöns viktigaste städer.

Masuriska kanalen-4

Att ha en modern kanal från sjöarna i södra Ostpreussen skulle ge ytterligare en ekonomisk boost för området. 1911 påbörjades därför en omfattande modernisering anpassade för dåtidens allt större fartyg.

Masuriska kanalen-5
Den högsta slussen är över 20 meter hög. Notera att man ser var riksörnen med hakkors har suttit.

Kanalen skulle bli 50,4 km lång. Man hann dock aldrig klart då första världskriget bröt ut. Intensiva strider pågick i området.

På 1920-talet återupptogs arbetet igen, men på grund av ryska revolutionen blev hela projektet försenat och lagt i malpåse.

Masuriska kanalen-2

Först på 1930-talet började man återigen arbetet. Detta på order av Adolf Hitler, som hade miljoner arbetslösa att sätta i arbete.

De sträckor av kanalen som blev färdigställda kunde hantera båtar på 7,7 m bredd, 45 m längd och djupgående på 2,5 m. Som du säkert förstår krävs det riktigt stora slussar och extrema mängder betong för ett sådant projekt.

Masuriska kanalen-9

När det såg som ljusast ut startade istället andra världskriget. Arbetarna fick istället bli soldater.

I slutskedet av kriget utgjorde Masuriska kanalen en sista defensiv barriär för retirerande tyska styrkor.

Masuriska kanalen-7

När andra världskriget var slut tillföll Ostpreussen Sovjetunionen. All modern utrustning på slussarna monterades ner och fraktades till Ryssland. Kvar är bara såren i landskapet och enorma betongbyggnader.

Masuriska kanalen-6

Naturen döljer en del, men på satellitbilder syns spåren från den döda kanalen tydligt.

Masuriska kanalen-8
Det Masuriska landskapet

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here