DELA

GT-modellen av Peugoet 308 lever lite i skymundan. Medan Peugeot 308 blev årets bil 2014, så är försäljningen av den motorstarka modellen fortfarande låg. Detta är för- och nackdelar med Peugeot 308 SW GT, för dig som planerar nybilsköp.

Många drömmer om en familjebil som är lite häftigare och sportigare. De flesta har en budget som inte håller för att köpa och äga en separat sportbil, så därför får familjebilen gärna ha prestanda och ändå vara praktisk.

Detta tänkande är något som fler och fler biltillverkare fångar upp. Skoda Octavia har sin RS-modell, Passat GT, Megane RS, Ford RS och så vidare. Även Peugeot har sedan i våras gett sig in i matchen om snabba familjefraktare.

Två motorer och två modeller av 308 GT

I Sverige marknadsförs två karosser av GT. Varianten med 5 dörrar finns med bensin- eller dieselmotor, medan kombiversionen SW endast marknadsförs med dieselmotorn i Sverige.

Bensinmotorn är en varvglad konstruktion, trots den lilla volymen på 1,6 liter. Effektuttaget är 205 hk och 0-100km/h går med 5-dörrarskarossen på 7,5 sekunder. Maxhastigheten är 236km/h. Helt godkända siffror med tanke på storleken.

Dieselmotorn är inte lika snabb från stillastående. 0-100km/h avverkas på 8,6 sekunder, men däremot finns vridmoment så det blir över. Det resulterar i att acceleration genom växlar har bättre flyt med än med bensinmotorn.

Effekten på dieselmotorn anges till 180 hästkrafter och 400 NM i vridmoment. Dieseln kan enbart kombineras med en japansktillverkad automatlåda, som förvisso växlar mjukt men inte så fort. Paddlar på ratten finns för det manuella läget på lådan. Fabriksuppgifter anger en lägsta förbrukning på 0,41dl/mil blandad körning, men som alla vet är det ju sällan sanning.

Jag skulle utan tvekan välja bensinmotorn före dieselmotorn på grund av dess körglädje. Kör du över genomsnittssträckan per år så är dieseln det självklara valet, men annars så går det att snitta runt 0,7dl/mil verklig förbrukning med bensinmotorn. Det är helt acceptabelt. Även skatten är några hundralappar billigare på bensinmodellen.

Bensinmotorn kan man officiellt inte få till kombikarossen i Sverige, men det går ändå att beställa från fabrik. Kombitillägget på 10.000 kr är helt klart värt, med tanke på den extra takhöjden och benutrymmet som den ger.

Standardutrustning

Här kommer det starkaste kortet för GT-modellen. Den är fullproppad med utrustning – redan från standard.

Navigation via en 9,7 tums touchscreen är standard. I huvudsak sköts i stort sett allt inklusive klimat via pekskärmen. Några gillar det, andra inte. Jag upplever det som ett stort steg framåt. Instrumentpanelen ger på så sätt ett rent och välordnat intryck.

Klädseln är alcantra med inslag av syntetläder. Sportstolar och sportchassi är givetvis standard. All modern säkerhetsutrustning finns så som autobroms. Strålkastare är av LED-typ, och faktiskt även blinkers. Blinkersen blinkar tack vare LED-lamporna i en vågsvepande effekt, som enbart brukar finnas på betydligt dyrare bilar.

En annan bra funktion som säkert barnfamiljer uppskattar är att 230V vanlig stickkontakt är standard i baksätet. Oumbärligt när alla prylar ska laddas.

Vidare hittar vi nyckellöst lås- och startsystem, massagestolar fram och annat godis. På GT är även knappen för sportläge standard. Den sitter nedanför växelspaken och fungerar likt Volkwagens körlägesprofiler. När du trycker in knappen ändras mätartavlorna till röda, gasresponsen ökar och fejk-ljud strömmar ur högtalarna. Bortsett från fejk-ljudet tillför sportläget en extra dimension körglädje.

Rekommenderade tillval

Som tidigare nämnt är bilen redan från start välutrustad och skulle räcka åt de flesta. Jag anser ändå, att köper man en av de dyraste Peugeot-bilarna som säljs, så kan man plocka på lite extra. Man kommer ändå inte upp i summan vad en basutrustad Volvo kostar.

Dessa tillval är att rekommendera:

  • Denon HIFI-system, 4900kr
  • Panoramaglastak (ej öppningsbart), 5900kr
  • Parkeringsassistans plus med döda vinkel-övervakning och backkamera, 8900kr.

Med dessa bör totalpriset hamna på strax under 300.000 kronor inklusive vinterhjul. Medräknat i detta är inte priset för lacken. Den enda solida lack som finns tillgänglig är grå. Annars är det en påslag på mellan 6000-7500kr som tillkommer.

Då har du också en ganska kompetent familjebil med hyfsad totalekonomi.

Möjliga nackdelar?

En Peugeot 308 SW går att hitta för ett kampanjpris från 159.000. Således skiljer det ganska mycket från introduktionspriset på den billigaste 308 GT som börjar på 249.900. Frågan är om mervärdet motiverar priset?

Peugeot hade tidigare ett lågt kvalitetsryckte. PSA-koncerner har i och med lanseringen av den senaste generationen modeller ryckt upp sig rejält. Det var en sann överlevnadsinstinkt. Annars hade en konkurs varit nära förestående, hur mycket pengar den franska staten än pumpade in.

Material knakar inte längre och komponenterna bakom är de samma som sitter på många andra märken.

Bensinmotorn är en konstruktion av BMW, och går även att hitta i Mini Cooper.

Sett till priset, finns få nackdelar. Tidningen Vi bilägare utnämnde Peugeot 308 till årets besvikelse, när andra utnämnde det till årets bil.

Andrahandsvärdet, framför allt på GT-modellerna är för tidigt att uttala sig om. Generellt sett rasar franska bilar inte i värde på samma sätt som tidigare.

Nybilsgarantin och vagnskada är på 3 år. 2 år kortare en Renault. Bilen har kamrem.

Större förare, 180cm+, har sagt att förarplatsen kan upplevas som trång. Vissa har klagat på instrumentklustret, att det skyms av ratten.

I slutändan handlar det ändå om vad du som köpare föredrar. Vill du ha en likadan bil som alla andra grannar, eller vill du ha något som väcker intresse? I så fall är Peugeot 308 ett val att se över.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here