DELA

Har du hört talas om EMW? Trodde väl inte det. EMW var Östtysklands svar på BMW och var identiska på flera sätt. Anledningen var ett världskrig och ett Europa splittrat i öst och väst.

I staden Eisenach i Thüringen, har det länge funnits en bilindustri. 1928 la BMW beslag på fabriken som tidigare tillverkat bilmärket Dixi och krigsutrustning under första världskriget.

Framstående BMW-modeller

Fabriken fick strax därefter nytt namn, BMW-fabrik Eisenach. Fokus låg på sexcylindriga bilar. Kända modeller som tillverkades i Eisenach var bland annat BMW 303, 315, 319, 321 och sportbilen 328.

1942 stoppades produktionen av civila fordon till förmån för motorcyklar och flygplan till den tyska militären.

Sovjet har en komplett BMW-fabrik

Efter kriget hamnade Eisenach och delstaten Thüringen under sovjetiskt styre. Fabriken döptes om till Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach. Man återupptog produktionen av BMW 321 och tillverkade 4000 exemplar under fem år.

Att BMW i München egentligen ägde varumärket brydde sig inte Sovjet om. Varumärkestvister var inte vanligt förekommande mellan det kommunistiska öst och kapitalistiska väst. Det fungerade helt enkelt inte.

Den östtyska BMW-fabriken utvecklade också nya modeller. Det sved hårt för det ”riktiga” BMW eftersom deras produktion ännu inte hade kommit igång efter kriget. Faktum är att alla BMW som tillverkades 1945-1951 är Sovjet-tillverkade.

EMW uppstår

1952 överlämnades fabriken och företaget formellt till den östtyska staden, DDR. Man bytte namn till EMW – Eisenacher Motorenwerk. BMW:s logotyp fick röda istället för blåa kvadrater.

EMW-Emplem-auf-radkappe.jpg
Av Harald Spiegel – Eget arbete, Public Domain, Länk

1953, ungefär ett år efter starten för EMW, bytte man namn igen till VEB Automobilwerk Eisenach (VAE). Fokus ändrades till ”folkbilar” av enklare konstruktion. Den trecylindriga IFA309 var egentligen baserad på en prototyp av DKW F9 från 1939. Modellen tillverkades i drygt 40.000 exemplar.

Wartburg

1956 slutade tillverkningen av IFA 309 för att istället ersättas med ett helt nytt bilmärke. Man vill påvisa att Östtyskland faktiskt kunde konstruera egna bilar. Bilmärket Wartburg lanserades med nyutvecklad kaross, men motorerna var i stort sett desamma som i IFA.

Först 1988 fick modellen en modern fyrcylindrig motor.

Fabriken läggs ner

EMW, VAE eller vad man nu vill kalla det, klarade inte Tysklands återförening. De gamla bilmodellerna kunde inte konkurrera med moderna fordon från Västtyskland. Fabriken lades ner.

1992 startade Opel en fabrik i Eisenach. Detta innebar att många av de industriarbetare som blev arbetslösa vid Tysklands återförening nu kunde arbeta med biltillverkning igen. Opel-fabriken i Eisenach har idag 1360 anställda.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here