DELA

Shopping, semester eller genomfartsland? Oavsett vilket är det viktigt att känna till de tyska trafikregler i Tyskland, och allt runtomkring bilkörning i landet.

Under semesterperioden ser polisen i Tyskland en markant ökning av antalet trafikolyckor med turister inblandade. Många, framför allt från Norden, är ovana vid den höga trafikintensiteten, den fria farten och omfattande vägnätet. Läs denna sammanfattning av tyska trafikregler så kanske du slipper att bli en prick i olycksstatistiken.

Alkohol

Till att börja med ska du självklart se till att vara nykter. Tyskland har en gräns på 0,5 promille mot Sverige som har 0,2 promille. Det bästa är att inte dricka något för att chansa, då trafiktempot oftast är mycket intensivare i Tyskland. Läs mer om promillegränser i Tyskland i denna tidigare artikel här på Europa idag.

Hastighet och Autobahn

När det gäller hastighetsgränser så tänker de flesta på ”fri fart” när man nämner Tyskland och bilkörning. Nu är det inte alla motorvägssträckor som har det, utan du ska hålla utkik efter en vit skylt med en överstruken  hastighetsskylt i grått – då är det fritt fram!

Annars är den rekommenderade farten på Autobahn 130km/h. Utanför tätbebyggt område är det som standard 100km/h och i tätort 50km/h.

Använda mobiltelefonTelefon i bil

Kommer du prata i mobiltelefon så tänk på att använda handsfree, då det annars ger böter om du blir upptäckt. Orsakar du en trafikolycka kan du räkna med en kraftig påföljd.

Dubbdäck

Dubbdäck är förbjudna och dryga böter väntar om polisen ser det. Ibland har det hänt att polispatruller står vid färjorna från Sverige och Danmark och plockar bilar som ”glömt” att byta däck. Klicka här för att läsa en utförligare artikel om vinterdäck, tidigare publicerad på Europa idag.

Stau!

Klassisk stau där bilister passar på att ta en bensträckare.
Klassisk stau där bilister passar på att ta en bensträckare.

Uppmärksamma ordet ”Stau” på skyltar eller på radion som betyder köbildning. På flera vägar finns nu elektroniska skyltar som visar ”Stau Gefahr”. På Autobahn kan det uppstå köer väldigt snabbt på en till synes lätt trafikerad väg. När det inträffar, ha för vana att slå på varningsblinkers för att undvika att någon kör på dig bakifrån – ett förfarande som tyvärr är mycket vanligt. Det har förövrigt varit ett argument i debatten mot fri fart, då få personer klarar att att bromsa en bil som färdas i 200km/h tillräckligt snabbt om de inte är beredda. Läs mer om stau på Autobahn här.

Bränsle

Bensinstation vid Autobahn.
Bensinstation vid Autobahn.

Kontrollera att det finns tillräckligt med bensin eller diesel då bensinstopp på Autobahn ger böter. Vid pumpen ska du välja ”Super Bleifrei” för vanlig 95-oktan om du kör bensinbil och helt enkelt ”diesel” för dieseldriva bilar. Betalning sker uteslutande inne på macken efter du har tankat. Automatstationer är mycket sällsynta. Se bilden ovan på vilka benämningar på bränsle man brukar ha.

Lastning

Lagar kring överlast är samma som i Sverige. Utöver det så kommer man långt med ett sunt förnuft.

Grön pil vid trafikljusHögersväng vid rött ljus

Står du vid ett trafikljus som visar rött, går det bra att svänga höger ändå. Men bara om det inte kommer någon bil. Bli därför inte förvånad om någon tutar trots att det är rött ljus.

Avfarter på Autobahn

Ausfahrt Autobahn

Tänk på att avfarten svänger direkt och ofta som en u-sväng efter att du har kört av Autobahn. Tänk på att du kan vara fartblind och sänk farten innan du svänger av. Även trafik från annan motorväg kan ansluta i själva svängen. Olyckor på dessa avfarter är en av de vanligaste anledningarna till olyckor, speciellt vintertid. Anledningen till den snäva kurvan är ofta begränsat markutrymme.

Felparkering

Bortforsling av bil

I Tyskland är de snabba att flytta felparkerade bilar. Undvik att semestern blir förstörd genom att först kontrollera parkeringsföreskrifterna. Att hämta ut en bortforslad bil är dyrt.

2 KOMMENTARER

  1. Måste man vara utrustad med orangefärgad ” varningsväst ” vid resa på Autobahn i Tyskland? Har sett att alla tar på sig en sådan då man fått motorstopp och väntar på assistens.

    • Hej,

      Ja, den som kliver ut måste ha det. Skillnaden mot t.ex. Frankrike är att i Frankrike ska alla som färdas i bilen ha varsin väst. I Tyskland räcker det för den som kliver ut.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here