DELA

Att köra bil i Ukraina handlar inte om att avverka 10 mil i timmen. På de ukrainska vägarna handlar det istället om uppfinningsrikedom, snabba reaktioner och ett leende på läpparna. Så här upplevde jag Ukrainas vägnät.

Vanlig landsväg. Hastighetsbegränsning: 90 km/h.

Ukraina är ett stort land – ett av de största i Europa faktiskt. Det har ibland kallats Europas kornbod för de oändliga åkrarna, men likväl finns det djupa skogar och träskmarker. Man ska heller inte glömma de hektiska storstäderna som Kiev, Kharkiv och Lviv.

Använda egen bil eller hyrbil?

Slipp väntetid och byråkrati vid gränsen genom att istället hyra en bil på plats i Ukraina. Vid flygplatserna finns flera internationella biluthyrare tillgängliga. Hyrbilspriserna skiftar mer än i många andra europeiska länder.

Stopp för inspektion av däck och fälg. En hyrbil kan vara ganska sliten.

En liten bil, typ Skoda Fabia eller Toyota Yaris kostar runt 500kr per dag. Väljer man en större och motorstarkare bil, så kan priset snabbt bli 2000kr/dag.

För att hyra krävs ett kreditkort som man kan lämna 500-800 Euro i deposition med.

Pass, internationellt körkort (och ditt vanliga körkort) och en försäkring som minskar självrisken är viktigt att ha.

Skyltning på vägarna

Att färdas genom Ukraina underlättas om man har grundläggande kunskap om det kyrilliska alfabetet. På Europa-vägar skrivs ortnamn ut med både det latinska och kyrilliska alfabetet. Mitt tips är att ladda ner en bra GPS-app till telefonen, så slipper du överhuvudtaget att tänka på skyltarna.

Typisk ukrainsk vägskylt med ortsnamn och avstånd.

De ledande leverantörerna av navigeringsmjukvara erbjuder ofta 30 dagars test av deras betal-appar, vilket gör att man kan använda alla funktioner och kartor under en resa på en månad.

Bensinstationer – Kan bli hur rörigt som helst

Att tanka bilen kan vara lite komplicerat. Att få tanka själv kan du glömma. Istället kör du fram till pumpen, en (oftast) äldre herre kommer fram och frågar om bensin eller diesel och hur mycket. När han tankat går du in på bensinstationen och säger hur många liter han tankade för att sedan betala.

Klarar du detta utan språkförbistring, är det bara att åka vidare! På vissa bensinstationer kan personalen i kassan själva se hur många liter du ska betala för. Alla bensinstationer tar inte kreditkort, så se till att ha kontanter. Se också upp för ful-bränsle, som är riktigt billigt, men inte alls anpassat för moderna bilar.

För dig som inte talar ryska eller ukrainska:

  1. Öppna tanklocket och peka på märkningen på insidan som visar bränsle och kvalité.
  2. Säg ”povnyy” som betyder ”full”.
  3. Ta fram miniräknaren på din mobil. Knappa in antal liter.
  4. Visa i kassan.
  5. Betala.
  6. Bonus: De kommer i 9/10 fall fråga om du ska ha kaffe. Da=Ja, Ni=Nej.

Här är en bra karta över bensinstationer i Ukraina.

Skicket på vägarna – Hur långt är ett snöre?

Att beskriva hur standarden på vägarna är, blir som att beskriva hur långt ett snöre är. Det är svårt. Det varierar något ofantligt.

Urusla men ofta breda vägar.

I regel är vägarna i bedrövligt skick. Räkna därför alltid med lägre hastighet än den tillåtna när du planerar din resa. Stora potthål, kratrar och sprickor förekommer frekvent. Ofta kan en väg hålla hyffsad standard för att sedan helt plötsligt ha en stor grop i mitten. Självklart finns det ingen varningsskylt om detta.

Nog det vanligaste skicket.

Faktum är att jag på vissa vägar fått tvärbromsa, stanna bilen, gått och för att fundera på hur man enklast tar sig förbi hålet.

Det är heller inte ovanligt att köra flera kilometer i sträck på vänster sida av vägen, om den körbanan har färre hål.

En fördel är att vägarna är breda vilket gör att man kan sick-sacka över vägen.

Tre typer av vägar i Ukraina

Motorvägar

Egentligen finns det bara en riktig motorväg av europeisk standard. Det är den 18 km långa fyrfiliga vägen mellan Kiev och flygplatsen Boryspil.

Motorvägen mellan Kiev och flygplatsen.

Eftersom så liten del av vägnätet är motorväg räknas det inte till de tre typerna av vägar som finns.

M-motorväg

Det finns en blandning av motorväg och landsväg (semi-motorväg) mellan Kiev och Chop och Kiev och Odessa.

Mycket bra del av M-motorväg.

Dessa vägar har två filer i vardera riktning och håller hyffsad kvalité. Gatbelysning saknas på de flesta sträckor. På kartor märks dessa ut om ”M-roads”.

H-väg

H-vägar är vägar som har nationell relevans i Ukraina och är flitigt trafikerade. Dessa skiljer sig dock mycket mot M-motorväg när det kommer till underhåll. Här kan man räkna med mycket längre restider. En äkta ukrainare försöker dock köra ikapp tiden på bättre vägsträckor.

Typisk H-väg. Observera hästdroskan som närmar sig.

Landsvägar

Du kommer stöta på dessa om du väljer att köra bil i Ukraina 🙂 Landsvägar är den vanligaste typen av vägar i detta vidsträckta land och på dessa får man uppleva Ukraina på riktigt!

Sänk farten!

På landsvägarna går det långsammare och att bli stående i väntan på att en boskapsflock ska flytta på sig är inte ovanligt. Även getter, tuppar och kycklingar gillar att stå på vägen.

Den värsta tänkbara skitvägen som finns: Kullersten mil efter mil.

Vägen kan bestå av asfalt med hål i eller grusväg med hål i. Föresten finns det också kullerstensvägar som är flera mil långa. Dessa är de absolut värsta!

Eftersom Internet saknas i många byar umgås folk istället med varandra – oftast utomhus. Det är mycket mer liv och rörelse i byarna. Rullstolsburna kör mitt i vägen på grund av obefintliga trotoarer.

Som sagt, rullstolar håller till på vägarna, men är på denna gata förbjudna.

Landsvägarna sliter mycket på bilen. Punkteringar är vanliga. Se till att kolla fjädring och skicket på däcken innan avfärd.

Trafikpoliser, hastighetskyltar och trafikregler

Trafikpoliser är mycket vanliga i Ukraina. De har länge haft ett rykte om sig att vara kurrupta och dessa stämmer till viss del fortfarande. Att korruptionen är så utbredd inom trafikpolisen gentemot den vanliga polisen beror på att de är två olika myndigheter.

Oftast blir man bara invinkad med polis-spade till vägkanten.

De står ofta vid in- och utfarter till större samhällen. De är i regel trevliga och kollar bilbälte, nykterhet och hastighet.

I Ukraina är det lag på att ha bälte på alla passagerare i bilen. Det råder nolltolerans mot onykterhet. En öl till maten kan resultera i att du får uppleva ukriansk byråkrati eller korruption på nära håll.

Nedräkning till grönt ljus.

Hastighetsskyltar och andra skyltar är inte överdrivet frekventa. Läs dem därför noga när de väl visar sig. Hastighet i tätort är 60 km/h och på M- och H-väg gäller vanligen 90 km/h.

Överleva med andra trafikanter

Det råder ett slags kontrollerat kaos på många ukrainska vägar. Dödligheten i trafiken är stor. Slarv med bilbälte och egna hastighetsgränser är mer regel än undantag.

En olycka händer så lätt…

Att kunna improvisera i trafiken är viktigt. Hästkärror i skymning, bortspolande vägar och oändliga trafikstockningar hör till vardagen. Trafikanterna kör där det finns plats. Om det så är trotoarer eller gräsmattor spelar inte så stor roll.

Hektiskt och trångt i städerna.

Det finns en tydlig hierarki där ägare av tyska premiumbilar står högst upp. De susar förbi i mycket hög fart och drar sig inte för farliga omkörningar. Dessa förare är ofta någon form av myndighetspersoner.

Samarbete är ett måste med andra trafikanter. En ”fördel” med Ukraina är att du kan köra om trots mötande fordon på smala vägar. Alla utgår nämligen att den som blir omkörd och kör i motgående körfält lämnar plats för den som vill köra om. Att bara stirra rakt fram och hålla en rak kurs i sin fil är inte att rekommendera. Håll den övriga trafikens tempo så försvinner många idiotiska omkörningar.

Stor andel äldre fordon.

En hel del fordon från Sovjet-tiden är kvar i trafik. Det är imponerande att de lyckas hålla liv i dessa gamla reliker. Men snabba är de inte. Framför allt lastbilarna kan hålla mycket låga hastigheter i backar och virlva upp ett dammoln som gör det svårt att se något framåt.

Bränning av åkrar kan ge dålig sikt på vägen.

Andra bilister är normalt sett trevliga. Obscena gester är mycket ovanligt om man följer de ovanstående oskrivna reglerna.

Ukraina upplevs bäst med tillgång till bil så låt inget i denna text avskräcka dig. Lycka till med resan! Ställ gärna en fråga om du undrar något.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here